2014. április 2., szerda

MANDULÁS RIZSTEJ - és a növényi tejekröl




 Tej vany nem tej? Emberi táplálék, vagy kizárólag a kisbocik eledele?
Sűrűn feszegetett téma mostanában. Valószínű mert egyre több a tejérzékenyek száma. A tejérzékenységnek 2 fajtája van: a tejcukorra és a tejfehérjére való érzékenység. 
Arról is lehet olvasni, hogy a virágporra, porra való érzékenység , sőt az asztma hátterében is lappanghat tejérzékenység, mivel a tej emészthetetlen része a légutakon lerakódhat salakanyagok formájában. Ha valakinek ilyen jellegű problémája van, nem árt utána nézni a tejérzékenységnek.
A tej vagy nem tejről egyébként  nem indítanék vitát, felnőttként mindenki érzi, s eltudja dönteni mi esik jól neki. A gyerekeknél nehezebb az eset, de egy nagyon jó tippet olvastam az egyik makrobiotikus szakácskönyvben: másfél - két éves korától rakjunk elé két cumisüveget , folyamatosan, hónapokig . Egyikben tejet, a másikban teát, mindkettőt cukrozatlanul! Bizzunk a döntésében !  A kálciumot növények által is bejuttathatjuk a szervezetbe (szezámmag, mandula, szója, petrezselyemzöldje, brokkoli, répa és még sorolhatnám... ) Ha nagyobb gyerekről van szó, és nem szereti a tejet, ne próbáljuk becsapni kakaóstej formájában. Inkább készítsünk neki más kálciumban gazdag táplálékot. Pl. gabonatejet :)
Én sem vagyok puszihaver a tehéntejjel . Ezeket a gabonatejeket viszont nagyon szeretem. A boltban elég drágák, de ha otthon csinalod, nagyon olcsó, és tényleg egyszerű elkészíteni, a hütőszekrényben eláll 4 napig is. Az olajos magvak kálcium tartalma magas, több esteben meghaladja a tejét is (pl.szezámmag) A gabonák szintén nagy mennyiségben tartalmazzák ezt az ásványi anyagot.
Persze nem akarok senkit átverni, a gabonatej nem olyan ízű mint a tehéntej! Íztelenebb, ezért nem árt hozzáadni  fahéjat, csipetnyi sót, vaníliarudat vagy vaníliás cukrot, és lehet pici mézet is.
A növényi tej összes lehetőségéről itt olvashattok. Egyébként akit érdekel a reformkonyha  nézzen szét a blogon, szuper receptek, ötletek vannak!
 http://www.fittnok.hu/tag/novenyi-tejhelyettesito
Én pedig a mostanában kikisérletezett receptemet irom le. Nemrégiben a 024 biopolcát nézegetve      ( épp fizetés után) találtam rá a mandulás rizstejre.
   Nem volt  olcsó , de egyszer élünk ,huh, ebben már nem hiszek, hm, akkor inkább sosem tudod melyik nap az utolsó  jeligével  gyorsan megis győztem  magam és megvettem . És nem bántam meg. Nagyon finom ital. Ilyenektöl  indul be a motivációm erősen. Megcsinálom én is, de megám! ( Nem is olyan könnyű ezeket a finomra elkészitett, ízlelőbimbóknak kedvező gyári dolgokat leutánozni. Legyen finom, egészséges is, ne legyen benne káros anyag,  és perszehogy legyen olyan jóízü mint a bolti.)
Teljes mértékben barnarizspárti vagyok, de ezuttal kivételt tettem. Az ízlelöbimbók vs.  egészség, hááát  most ebben az esetben az első felé dőlt a mérleg.

A mandulás rizstej elkészítése:
 20 dkg rizs
10 dkg mandula
fahéj

vanília
méz

A rizst megmossuk, leöntjük forró vízzel, lefedjük, és 1 napig áztatjuk. A mandulát leöntjük forró vízzel,  hagyjuk állni 1 percet, s egyenként leszedjük róla a héját. A meghámozott mandulát szintén felöntjük vízzel, és 1 napig áztatjuk.  24 óra után a rizsről leöntjük a vizet, magasfalú edénybe rakjuk, felöntjük egy liter (másik) vizzel. A mandulát is hozzárakjuk, vizzel együtt ( ez kb 1 liter és 1 dcl víz öszesen) .Csipetnyi tengeri sót adunk hozzá, 2 evőkanál mézet, 1 vaníliás cukrot  ( ha van otthon vaniliarúd, inkább azt kikaparva), fahéjat 1  kiskanállal. Majd összeturmixoljuk, botmixereljük. Sűrűbb italt kapunk, amit le kell szűrni. Átszűrjük  szűrővel, vagy sűrű szövésű textilián.   Lehet utólag még rakni bele mézet vagy fahéjat,  ízléstöl függ. A hűtőben eláll 4  napig. Ne dobjuk ki a szárazanyagot ami megaradt a szűrésből, rakjunk bele gyümölcsöt, magvakat, mézet, finom kását kapunk.
Kávéba szoktam rakni, pudingot főzök vele, zabpelyhet áztatok bele, édességkivánósságomat csillapítom vele natúr :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése